انواع عیوب اجاق گاز صفحه ای و رفع عیوب

انواع عیوب گاز صحفه ای فرگاز و رفع آنها

طی سالیان گذشته اجاق گازها فرم و شکل خاصی به خود گرفته اند، اجاق گازهای مدرن که به نام اجاق گاز های صحفه ای یا رو میزی معروف شده اند، محبوبیت زیادی بین مردم به دست آوردند ،اجاق گاز به عنوان یک وسیله مهم و کاربردی در بین وسایل آشپزخانه ممکن است گاهی اوقات دچار خرابی و نقص هایی شود .

قصد داریم با شرح کامل مشکلات و ایرادات رایج اجاق گاز در این مقاله گام به گام تا عیب یابی و رفع آن در کنار شما باشیم.

توجه داشته باشید که عیب یابی و رفع عیوب اجاق گاز صفحه یک کار تخصصی است ، اگر مهارت کافی و لازم را ندارید از رفع مشکل بپرهیزید و برای جلوگیری از خسارات که ممکن است به بار بیاید این کار را به افراد دارای دانش و اطلاعات فنی بسپارید.

روشن نشدن شعله اجاق گاز:

روشن نشدن شعله اجاق گاز یکی از اصلی ترین مشکلات است، ممکن است  این خرابی به چندین علت رخ دهد ، باشد اولین علت آن کثیف بودن مشعل اجاق گاز است، همچنین سرریز شدن غذا روی اجاق گاز ممکن است باعث انسداد شعله شود. دومین علت نحوه قرارگیری اشتباه الکترودهای جرقه زن است که  از زدن از حق جلوگیری می‌کند و در نهایت باعث روشن نشدن مشعل میشود. آخرین دلیل نیز مربوط به قرارگیری اشتباه سرشعله هاست که از روشن شدن شعله جلوگیری می کنند.

در صورت بروز این مشکل در ابتدا با یک وسیله باریک پیلوت را تمیز کنید یا اقدام به تعویض آن نمایید امکان دارد پیلوت خاموش باشد برای رفع ایراد آن را روشن کنید.

زرد سوختن شعله های اجاق گاز صفحه ای:

علت اصلی زرد سوختن شعله اجاق گاز کاهش هوا نسبت به گاز است ،برای رفع ایراد باید میزان هوا را تنظیم کرد یعنی فاصله میان ژیگلور تا رابط را به نسبت مناسبی تنظیم کرد.

دود کردن شعله اجاق گاز:

توجه داشته باشید که شعله اجاق گاز شما باید آبی و بدون دود بسوزد و این امر اصلا عادی نیست ، ممکن است مشکل از نازل اجاق گاز باشد که باید تعویض شود در برخی از موارد بروز ایراد از زیاد بودن نسبت گاز در مخلوط هوا و گاز است برای رفع این ایراد باید نازل را تعویض کنید یا نسبت گاز به هوا را کاهش دهید.

سر و صدای زیاد شعله اجاق گاز:

صدای غیر طبیعی شعله اجاق گاز به دلیل وجود هوا داخل شعله های آن است ،کافیست برای رفع آن صفحه مخلوط را ببندید.

بلندی غیر طبیعی شعله های اجاق گاز:

اگر اجاق گاز صفحه ای شما سالم است این مشکل به دلیل زیاد بودن نسبت هوا و گاز بروز پیدا می کند فقط کافی است که نسبت این دو را به طور یکسان کاهش دهید.

دقت کنید که بلندی غیرطبیعی شعله های اجاق گاز طبیعی نیست و ممکن است خطر ساز باشد اجاق گازهای صفحه ای و رومیزی شعله استاندارد دارد همانطور که کاهش شعله می تواند نشان دهنده مشکل و نقص در اجاق گاز باشد ، بلندی شعله ها هم غیرطبیعی و از بروز مشکل خبر می دهند، تعویض ترموکوپل مشکل ثابت نبودن شعله ها و همچنین خرابی اجاق گاز تان را برطرف میکند.

روشن نماندن شعله اجاق گاز:

این مشکل از ترموکوپل است و بهتر است یا آن را تعویض نمایید.

دیر روشن شدن شعله های اجاق گاز:

اگر شعله های اجاق گازتان دیر روشن می شوند و زمان طولانی طول می کشد باید ترموکوپل و ملحقات آن را ( سیم یا بوبین ) را برسی کنید و در صورتی که ضرورت پیدا کرد با نمایندگی تعمیرات اجاق گاز تماس بگیرید.

قطع نشدن فندک اجاق گاز:

در صورتی که فندک به صورت پیوسته جرقه می زند و قطع نمی شود باید برخی موارد را چک کنید، سوختن جعبه فندک ، وجود رطوبت به درون جعبه فندک و همچنین در مواردی که به طور مداوم دکمه ی فندک فشار داده شود ممکن است جرقه زنی ادامه پیدا کند .بهتر است با یک سمباده دور جرقه زن را تمیز کنید اگر مشکلتان حل نشد میکروسویچ و ترانس را بررسی کنید.

داغ بودن ولوم و صفحه‌نمایش اجاق گاز:

این مسئله غیر طبیعی است و می تواند به دستگاه شما آسیب برساند و منجر به اختلال در برد الکترونیک و … شود، علت این موضوع به خاطر رعایت نکردن استاندارد های عایق بندی می باشد اگر اجاق گاز تان با پشم شیشه و عایق های مناسب عایق بندی شده باشد گرما به  اطراف آن نفوذ نمی کند.

 پیشنهاد ما این است که شعله را در حالت وسط قرار دهید و از قرار دادن شعله در حالت ماکسیمم خودداری کنید اگر شعله را در حالت ماکسیمم قرار دادید ، توجه کنید که زمان آن کم باشد.

روشن نشدن فندک اجاق گاز:

برای رفع ایراد لازم است جریان برق را قطع کنید، با کمک وسیله ای نازک مانند سوزن فندک را تمیز کنید و اگر انسداد داشت آن را برطرف کنید اجاق گاز را از نظر وجود جریان الکتریکی بررسی کنید در صورتی که احتمال میدهید مشکل از فندک است و جرقه نمی زند آن را تعویض کنید برای تعویض فندک پیچ های صفحه رویه گاز باز کنید ، حال به صفحه زیرین دسترسی دارید و می‌توانید فندک را مشاهده کنید و آن را تعویض نمایید.

انتشار بوی گاز در فضای اجاق گاز:

 دلیل این ایراد پارگی یا شل شدن بست شیر سوپاپ گاز است ، در صورت بروز این مشکل باید سریعاً علت آن را بیابید، بسته نشدن کامل سوپاپ گاز و شلنگ یا پارگی و خوردگی شلنگ دلیل این ایراد است، برای رفع این مشکل باید تمام بست  ها و اتصالات به منبع گاز را بررسی کنید در صورتی که شلنگ پاره شده اقدام تعویض آن نمایید و همچنین از بست با کیفیت برای بستن لوله استفاده کنید و آن را محکم ببندید.

علت خاموشی پیلوت :

علت این مشکل آن است مقدار گازی که باید به پیلوت برسد، اندک است یا هوای زیادی به مخلوط وارد می‌شود.

برای برطرف سازی مشکل باید رفع در اجاق گازی که از نوع مخلوط است، صفحه آن را اندکی ببندید.

نتیجه گیری از مشکلات رایج اجاق گاز:

در این مقاله به بررسی برخی از مشکلات و ایرادات رایج اجاق گاز پرداختیم با توجه به اینکه مشکلات متعددی وجود دارد ، دانستن هر یک از این ایرادات و همچنین رهکارهای رفع عیوب آنها کمک شایانی به شما در جهت تعمیر اجاق گازتان می کند .

در صورتی که ایراد اجاق گازتان با راهکارهای ارائه شده رفع نشد بهتر است از تخصص و دانش افراد این حوزه استفاده کنید

این مطالب را نیز ببینید!

انواع عیوب مایکروفر و مایکروویو و سولاردام و رفع عیب ها

بررسی عیب های مایکروویو و مایکروفرها مایکروفر یکی از پر استفاده ترین لوازم خانگی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *