علت روشن نماندن شعله گاز رومیزی در چیست؟ 

علت روشن نماندن شعله گاز رومیزی در چیست؟

اجاق گاز های جدید در بازار امروزه معمولا دارای سیستم حفاظتی یا ترموکوپل هستند وظیفه ترموکوپل در اجاق گاز کنترل خارج شدن گاز ار شیر اجاق گاز می باشد.

به این صورت که زمانی ک شعله گاز روشن می شود حرارت آن به سر سیم ترموکوپل برخورد می کند و سیم را گرم می نماید این حرارت از طریق سیم ترموکوپل که دارای دو ماده غیرهمنام و همواره با خواص مختلف ساخته شده به سر مگنت یا بوبین منتقل می شود و در مگنت بر اثر اختلاف دمایی که ایجاد می شود جریان الکتریکی ضعیفی ایجاد شده و باعث تولید میدان مغناطیسی در مگنت خواهد شد و اهرم آن را به درون جذب می کند و این پیستونی که مسیر خروج گاز را بسته بوده با جمع شدن و گیر کردن راه خروج گاز را باز می کند و شعله می ماند.

حال به هر دلیلی مثل باد و یا سر رفتن غذا و یا هر دلیل دیگر شعله خاموش شود در اینصورت سر سیم ترموکوپل خنک شده و همینطور جریان برق تولیدی قطع شده و در آخر پیستون مگنت یا بوبین به دلیل قطع شدن آن جریان برق برگشت پیدا می کند و مسیر خروج گاز بسته می شود.

اگر در اجاق گاز شما بعد از روشن کردن شعله و نگه داشتن شعله بعد از چند ثانیه همچنان شعله اجاق گاز روشن نماند قطعا سیم ترموکوپل اجاق گاز خراب است و باعث روشن نماندن شعله اجاق گاز می شود.

تعویض و تعمیر ترموکوپل اجاق گاز

وقتی ترموکوپل دراجاق گاز دچار مشکل میشود شعله اجاق گاز بعد از روشن شدن ثابت نمی ماند و خاموش میشود یعنی به محض اینکه دستتان را از روی ولوم اجاق گاز بردارید شعله اجاق گاز خاموش شده و نمیتوانید از شعله اجاق گاز استفاده کنید .

البته با تعمیر کردن و با تعویض ترموکوپل اجاق گاز این مشکل از بین میرود و میتوانید با خیال آسوده از اجاق گاز خودتان استفاده کرد .

شعله اجاق گاز در حالت طبیعی باید به رنگ آبی ولی اگر زرد میسوزد نسبت هوای موجود درمخلوط کم است که باید صفحه مخلوط کن اجاق گاز را مقداری باز کنیم . در مسیر عیب یابی اجاق گاز ممکن است بفهمیم که شعله به میزان مساوی از سوراخ ها خارج نمیشود که در اینصورت باید سوراخ های شعله و ژیگلورها را بررسی کنیم

گاهی اوقات خاموش شدن پیلوت گاز مشکل ساز است که برای رفع کردن این مشکل تکنسین باید صفحه محافظ اجاق گازی که مخلوط کن دارد اندکی ببندد در حقیقت چون مقدار گازی که به پیلوت میرسد کم است این مشکل بوجود می اید .

نکاتی درباره شعله اجاق گاز وجود دارد اگر شعله گاز دود میکند باید مقدار گاز را کم کنیم چرا که مقدار گاز نسبت به هوا بیشتر است ودر نتیجه باعث ایجاد دود میشود اگر شعله اجاق گاز خیلی بلند است باید گاز هوا را کم کنیم چرا که مقدار گاز همراه هوا زیاد است.

علت روشن نماندن شعله گاز رومیزی در چیست؟

مهم است که بدانید

یک شعله استاندارد در اجاق گاز های رومیزی در پرقدرت ترین حالت ارتفاعی در حدود 20 میلی متر یا 2 سانتی متر دارد و به رنگ آبی می سوزد و هاله ای از رنگ سبز هم در انتهای شعله دیده می شود اگر اجاقتان چنین شعله ندارد پس باید به فکر پیدا کردن دلیلش باشید

علت خاموشی یکباره و روشن نماندن شعله گاز رومیزی صفحه ای و دیگر انواع اجاق ها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اگر فندک اجاقتان مشکل پیدا کرده و جرقه های ضعیفی تولید می کند شعله روشن نمی شود اگر با چنین مشکلی مواجه شدید باید نگاهی به سیم ها و الکترودها بیاندازید.
  • مشکل پیدا کردن منفذ نازلتان هم می تواند علت روشن نماندن شعله گاز رومیزی باشد بنابراین اگر شعله اجاقتان کم شده بهتر است گرفتگی یا گشاد شدن منفذ نازل ( ژیگلر ) را بررسی کنید تا در صورت نیاز تعویض شود
  • ممکن است ترموکوپل اجاق گازتان مشکل پیدا کرده است به طوری که شعله روشن می شود اما با رها کردن شیر ذوباره خاموش می شود . در اینصورت باید به فکر تعویض ترموکوپل باشید.
  • مورد دیگر خراب شدن سرشعله می باشد. سرشعله به دلایل مختلفی دچار اعوجاج و موج دار شدن می شود که این مورد باعث شده که شعله به درستی بر روی ترموکوپل قرار نگیرد و شعله نماند
  • گاهی اوقات دلیل نماندن شعله بعد از برداشتن دست این است که ولوم روی شیر که کار چرخاندن را برعهده دارد به صفحه زیرین می چسبد و اجازه چسباندن کامل سوزن درون شیر را به مگنت نمی دهد و به همین دلیل مگنت برگشت خورده و مسیر گاز را می بندد و شعله خاموش می شود
  • یک مورد کم یاب هم وجود دارد که چدنی گاز قطرش کوچک است و نزدیک به سرشعله است به همین خاطر شعله بعد از روشن شدن به حالت پرش دار شدن در می آید و شعله روشن نمی ماند باید ژیگلر را تعویض کنید

این مطالب را نیز ببینید!

دلیل و علت کم بودن شعله اجاق گاز صفحه ای و فرگاز و فر توکار چیست؟

دلیل و علت کم بودن شعله اجاق گاز صفحه ای و فرگاز و فر توکار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *