انواع عیوب مایکروفر و مایکروویو و سولاردام و رفع عیب ها

بررسی عیب های مایکروویو و مایکروفرها

مایکروفر یکی از پر استفاده ترین لوازم خانگی است که مزایای زیادی هم دارد. در بسیاری از موقعیت های مایکروفر به کمک شما می آید. اما برای مایکروفر هم مثل بقیه لوازم خانگی ممکن است مشکلی به وجود بیاید و درست کار نکند. علت های خرابی این دستگاه با توجه به نوع آسیب و نشانه های آن، متفاوت است و برای هریک از این مشکلات باید به سراغ برسی قطعه خاصی بروید. بعضی وقت ها تشخیص این مشکل راحت نیست. با توجه به سوالاتی که ممکن است برای بیشتر افراد درباره نحوه عیب یابی مایکروفر به وجود بیاید، این مطلب را آماده کرده ایم، پس در صورتی که مایکروویو شم دچار مشکل شد و نمیدانستید که آن را چطور برطرف کنید، توصیه میکنیم که قبل از زنگ زدن به تعمیرکار در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به برسی رایج ترین مشکلات مایکروویو بپردازیم و راه حل های ساده ای را برای این مشکلات پیش روی شما بگذاریم.

نکات و ابزار عیب یابی مایکروفر

هرچند برخی از این ابزارها ساده است و به راحتی در همه خانه ها پیدا میشود ولی به همه این ابزار برای هر نوع عیبی که در ادامه اشاره میشود، لازم نیست اما حتما قبل از شروع کار باید به نکات ایمنی توجه داشته باشید. ابزارهایی که ممکن است نیاز داشته باشید شامل اهم سنج، فیوز کش و پیچ گوشتی است. اهم سنج را میتوانید از ابزار فروشی ها تهیه کنید، قبل از شروع عیب یابی حتما مایکروویو را از برق کشیده و خاموش کنید. همچنین قبل از دست زدن به قطعات، مطمئن شوید که خازن خالی شده است. برای تخلیه خارن کافی است یک جفت سیم اتصال دهنده که گیره سوسماری در انتهای آن داشته بشد و یک مقاومت سیمی با نرخ بیست هزار اهم – وات نیاز دارید. به هر دو سر مقاومت سیم را وصل کنید و بعد به قسمت فلزی پیچ گوشتی یکی از سیم های اتصال دهنده وصل و به پایه های خازن، سیم دیگر را وصل کنید. در نهایت نوک پیچ گوشتی را به پایانه دیگر زده و شاهد یک جرقه کوچک خواهید بود. برای خازن های سه پایانه ای، این کار را برای پایانه وسط و هر پایانه خارجی تکرار کنید.

روشن نشدن مایکروفر

برای این که مشکل مایکروویو که روشن نمیشود را بفهمید، باید موردی مثل قطعی پریز برق را در نظر داشته باشید که کافی است با یک وسیله دیگر آن پریز را تست کنید. مورد بعدی ایراد در دوشاخه برق است، پس بعد از مطمعن شدن از سلامت پریز و تست دستگاه در پریز دیگر اگر باز هم دستگاه روشن نشد، باید به فکر تعمیر دوشاخه باشید. وجود قفل کودک هم از دلایل دیگر روشن نشدن دستگاه است. در این حالت ممکن است علامت L را روی صفحه ببینید و برای رفع آن باید دکمه raelc یا pots را برای مدت پنج ثانیه نگه دارید. مشکل دیگر میتواند مربوط به سه راهی باشد.

گرم نکردن مایکروفر

گرم نکردن مواد غذایی از دیگر مشکلاتی است که دارندگان مایکروویو با آن مواجه میشوند. برای عیب یابی باید به برسی مواردی مثل خراب شدن در دستگاه، ولتاژ سیم ها، زیاد چرب بودن مایکروفر، ترانس های خازن خراب، کاهش کارایی به خاطر اوقات اوج مصرف و خراب شدن دیود دستگاه بپردازید. این کار را باید به وسیله خازن، ولتاژ، مولتی متر دیود و .. انجام دهید و درصورتی که هر یک از این قطعات سوخته باشند، به تعویض آنها اقدام کنید. همچنین به برسی اتصالات درب دستگاه با مولتی متر هم بپردازید و اگر اتصالات آن قطع بود، آنها را درست کنید. حتما به تمیز کردن هرگونه کثیفی یا چربی در دستگاه هم اقدام کنید، چرا که این وضعیت باعث میشود گرما دست ساطع نشود. مگنترون از قطعات اصلی مایکروفر میباشد که نقش تولید اشعه را در این دستگاه بر عهده دارد که ما به صورت گرما حس میکنیم، در صورت وجود مشکل در دیود یا قطعات دیگر، مگنترون از کار می افتد.

جرقه زدن مایکروفر

از دیگر عیب هایی که اکثر افراد در هنگام کار کردن با مایکروویو مواجه میشوند، جرقه هایی است که در داخل دستگاه مشاهده میکنند. یکی از مهم ترین علت های آن کثیف بودن مایکروویو است، همچنین استفاده از ظروف تزیینی فلزی یا به صورت کلی ظروف فلزی هم باعث این گونه جرقه میشود. از سوی دیگر اگر قطعات درونی مایکروفر به خاطر برخورد ظروف، چاقو و … آسیب ببیند، شما در استفاده از مایکروویو شاهد جرقه هایی خواهید بود. برای جلوگیری از بروز این مشکل کافی است که به مایکروفر ضربه وارد نشود، همچنین نگذارید که خط و خش بیفتد، گذاشتن ظرف لبه پریده در مایکروویو از دیگر دلایل بروز جرقه است. اگر همه این موارد را رعایت کردید و باز هم شاهد جرقه بودید، مایکروفر شما به احتمال زیادی اتصالی دارد و شما از پس این مشکل برنمی آیید و باید با تعمیرکار لوازم خانگی تماس بگیرید.

فیوز سوزاندن های متوالی مایکروفر

در صورت بروز این مشکل ابتدا به چک کردن کلیدهای در بپردازید. مشکل از دیود یا خازن هم میتواند باشد. با روشی که اول مقاله ذکر شد، خازن را تخلیه الکتریکی کنید، بعد از این که سیم ها را جدا کردید و ولت-اهم متر را بر RX100 تنظیم کردید، به برسی پایانه ها بپردازید. عددی که میبینید باید از اهم پایین شروع شده و به سمت بی نهایت افزایش یابد. میتوانید بعد از معکوس کردن سیم ها دوباره امتحان کنید. پس اگر عدد ها از اهم کم به سمت بی نهایت افزایش پیدا نکرد، مشکل را پیدا کرده اید. مشکل دیگر میتواند در خراب شدن مگنترون باشد. این قطعه حساسیت زیادی داشته و توصیه میکنیم این کار را به متخصص بسپارید.

نچرخیدن سینی مایکروفر

از دیگر مشکلات رایج دستگاه مایکروفر، نچرخیدن سینی آن است. این مشکل معمولا به خاطر خراب شدن شفت دستگاه به وجود می آید. وقتی اجسام سنگین را بر روی آن بگذارید خراب میشود، همچنین کثف بودن آن قسمت و گیر کردن تکه غذا یا چربی زیاد مانع حرکت سینی میشود. پس بعد از برسی اگر علت آن کثیفی بود، آن را تمیز کرده و لی اگر به خاطر بار سنگین خراب شده است، باید نسبت به تعویض شفت زیر سینی اقدام کنید.

از کار افتادن کلیدهای مایکروویو

این مشکل برای افراد بسیاری در اثر استفاده نادرست و وارد کردن فشار بیش از حد به وجود می آید. اگر از کار افتادن کلیدهای پنل به صورت مقطعی است، احتمالا برد نمایشگر مشکل دارد. اما اگر صفحه نمایش به کلی از کار افتاده است، ممکن است برد نمایشگر یا برد کنترل خراب شده باشد.

دود کردن مایکروفر

اگر بعد از روشن کردن مایکروفر شاهد دود کردن آن بودید، احتمالا این مشکل به علت کثیفی آن میباشد. پس برای برطرف کردن این مشکل قبل از هر کاری، اول دستگاه را تمیز کرده و هر تیکه غذایی که در آن باقی مانده را خارج و چربی ها را تمیز کنید. برای این که این کار را بهتر انجام دهید، توصیه میکنیم محلول آب با جوش شیرین درست کرده و با استفاده از یک پارچه، بدنه و سقف دستگاه را به خوبی پاک کنید و ده دقیقه به آن زمان بدهید تا خشک شود و بعد از مایکروویو استفاده کنید.

روشن نشدن گریل مایکروویو

از دیگر معضلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید، روشن نشدن گریل مایکروفر است که اهمیت زیادی دارد. چرا که این مشکل به خاطر خرابی المنت، ترموستات یا برد مایکروویو میباشد. پس اگر بعد از روشن کردن دستگاه، دیدید که گریل روشن نشده است، اول چراغ المنت را برسی کنید، اگر قرمز بود یعنی گریل سالم است و در غیر این صورت باید از یک نمایندگی یا تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

خاموش شدن مایکروفر بعد از چند ثانیه

در هنگام بروز این مشکل باید کلید در را برسی کنید که بیش از حد داغ نشده یا در اثر گرما خم و سوخته نشده باشد. در صورت عدم مشاهد این علائم، با مولتی متر، پیوستگی کلید را چک کنید. اگر کلید عدم پیوستگی یا سایر ایرادات ظاهری را داشت باید آن را تعویض کنید. در این مواقع به اشتباه بردن کنترل را دلیل خرابی میشناسند. عاقلانه این است که اول به برسی قطعات محتمل تر مثل کلید پرداخته و رمانی که از درستی آن مطمئن شدید، به سراغ برد بروید. همچنین دکمه های روی پنل کنترل را هم تست کنید. در صورتی که فقط بعضی از دکمه ها سالم بودند، باید اقدام به تعویض پنل کنترل و صفحه لمسی کنید.

صدای زیاد مایکروفر

گاهی در هنگام استفاده، مایکروویو صدای زادی تولید میکند که دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داد، اولین دلیل میتواند مربوط به کثیفی ریل باشد که جلوی حرکت سینی را گرفته و این مورد حرکت سینی را با صدای زیادی مواجه میکند. خرابی شفت دستگاه هم باعث تولید صدای زیاد در مایکروویو میشود. توجه داشته باشید که قرار دادن مواد غذایی سنگین در داخل دستگاه هم باعث صدا شده و این صداهایی که میشنوید میتواند از فن دستگاه هم باشد. این فن همیشه در حال حرکت است.

گیر کردن غذا در مایکروفر

از دیگر مشکلاتی که ممکن است با آن رو به رو شوید ماندن غذا در مایکروفر است. در صورت بروز این مشکل، برسی کنید که در مایکروفر آسیب ندیده باشد، همچنین احتمال خرابی در میکروسوئیچ در مایکروویو شما هم وجود دارد.

این مطالب را نیز ببینید!

انواع عیوب اجاق گاز صفحه ای و رفع عیوب

انواع عیوب گاز صحفه ای فرگاز و رفع آنها طی سالیان گذشته اجاق گازها فرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *