انواع فر توکار و عیب های آنها

فرتوکار چیست و انواع فر و عیب یابی آنها

تجهیزات پخت و پز از مهم ترین بخش های آشپزخانه هستند که هر کدام بنا به ضرورت، کارایی منحصر به فرد خود را دارند فرهای توکار ظاهری زیبا و شیک با آشپزخانه شما می بخشند انواع مختلف و پر تنوعی از این نوع فر ها در بازار موجود است که اگر بدون آگاهی قبلی اقدام به خرید آن کنید کاملاً  سردرگم خواهید شد پس در این زمینه همراه ما باشید تا آگاهی لازم را به دست آورید.

فر توکار چیست؟

به دستگاهی که بتوان با آن غذا را در هر دمایی بین ۵۰ تا ۳۰۰ درجه در حالت بسته طبخ کرد، فر(oven) می گویند.

طی سالیان گذشته استفاده از فرهای توکار پیشرفت چشمگیری داشته و اجاق گاز هایی که به صورت فر دار بودند جای خود را به فرهای توکار دادند ، این مدل فر در آشپزخانه ها با طراحی های مدرن به چشم می خورد. فر توکار در فضای مخصوصی قرار می گیرد و موجب می شود فضای اضافی در آشپزخانه  اشغال نشود و همچنین جلوه خاصی به آن می بخشد و تمیز کردن آن نیز به راحتی انجام می شود.

فرهای توکار نماهای مختلفی دارند، شیشه ای( به سادگی تمیز می شوند) ، استیل( به سادگی تمیز نمی شوند) و ترکیبی از استیل و شیشه که زیبایی کاملا منحصر به فردی دارد و زیبایی خاصی را به آشپزخانه شما می بخشند.

فضای داخلی فر توکار معمولاً با لعاب پوشیده شده که در حرارت بالا مقاومت دارد ،این لعاب به رنگ مشکی است البته باید توجه داشت که برخی از برندها از لعاب طوسی و آبی هم استفاده می کنند.

گنجایش فر توکار با واحد لیتر سنجش میشود حداقل گنجایش این محصول ۵۶ لیتر و حداکثر ۹۰ لیتر بسته به سایز است.

انواع فر توکار

۱_فر توکار برقی

۲_فر توکار برقی گازی

۳_فر توکار گازی

فر توکار برقی:

راه اندازی این نوع فر ها در آشپزخانه کار بسیار ساده است و همچنین از نگاه متخصصین این حوزه این نوع فر ها در اولویت اول قرار می گیرند، فرهای برقی ساده سه المنت و فر های برقی جدید و پیشرفته تر چهار المنت دارند که بدون هیچ  اشعه ای حرارت فر را بالا می برند و هیچگونه خطری به دنبال ندارند، جالب است بدانید فن موجود در این  فر ها حرارت را به صورت کاملاً یکنواخت پخش میکند و اکثر آشپزان حرفه ای که از این  نوع فر استفاده می کنند معتقدند که موجب ترد شدن و لذیذتر شدن غذا می شود از قابلیت های جالب این فر یخ زدایی آن است که شما را از مایکرو ویو بی نیاز می سازد .

فرتوکار برقی گازی:

این نوع فرها حرارت را از دو منبع مختلف به طور همزمان تامین می کنند و شما نمی توانید انتخاب کنید که منبع گازی یا برقی به صورت جداگانه استفاده شود با روشن شدن فر المنت های برقی در قسمت بالا و پخش کن های گازی در قسمت پایین هم زمان شروع به کار می کند المنت های موجود در این فر پرتو مضری ندارند ،همچنین آشپزان حرفه ای اعتقاد دارند که این نوع فرها رطوبت غذا را خشک نمی کنند و باعث خمیر شدن غذا میشود.

فن موجود در این نوع فرها شعله را به صورت یکنواخت پخش نمی کند و این باعث می شود که برخی از قسمتهای غذا خوب نپزد.

فر توکار گازی:

اغلب مردم به دلیل عادت به سنت ها در هنگام تغییر دکوراسیون فر های گازی را انتخاب می کنند اما جالب است بدانید طبق نظر کارشناسان در عرصه لوازم و تجهیزات آشپزخانه این نوع فر ها  در اولویت سوم قرار می گیرند هر چند که از نظر ظاهری دارای تنوع  بسیاری هستند اما از نظر عملکرد ضعیف تر از دو نوع دیگر فر است، از آنجایی که این نوع فرها به شیر گاز مجزا احتیاج دارند افراد را با مشکلات جدی مواجه می سازد.

عیب یابی فر توکار :

ممکن است هنگام استفاده از فر توکار این وسیله دچار اختلال شود و نیاز به تعمیر داشته باشد و فرهای تو کار داری قسمت های مختلفی هستند که تعمیرات آنها نیاز به دانش و تخصص خاص دارد اگر دانش کافی بر تعمیر آن ندارید به هیچ عنوان تلاش به تعمیر نکنید.

کارکرد نامناسب فر توکار:

اگر عملکرد فر نسبت به قبل ضعیف شده یا کلا از کار افتاده ،یک المنت حرارتی یا ترموستات عامل این اختلال است باید قطعه مورد نظر را تعویض کنید.

باز کردن فر جهت تعمیر:

توجه کنید که هنگام باز کردن پیچ های فر یک ترمینال ورودی برق در پشت فر هست که قبل از باز کردن پیج باید آن را خاموش کنید.

المنت های فر توکار :

جالب است بدانید هر یک از المنت ها کارایی خاص خود را دارند (یکی برای سوخاری کردن ، یکی برای پختن )و جزو قسمتهای اصلی یک فر می باشند که در قسمتهای مختلف قرار دارند.

اگر المنت پختن دچار اختلال باشد دمای فر به درجه ای که مدنظر شماست نمی‌رسد و مغز غذا نپخته باقی می ماند و هم چنین رویه غذا می سوزد .

سعی کنید در حالت خاموش المنت را بررسی کنید اگر سوختگی یا شکستگی در المنت بود باید آن را تعویض کنید و حال اگر المنت سالم بود چند دقیقه فر را روشن بگذارید و  المنت ها را بررسی کنید اگر کاملاً سرخ شوند بدون ایراد ولی اگر سرخ نشوند نشان دهنده اختلال است.

بهتر از دو شاخه فر را از پریز جدا کنید سپس پنل پشتی را باز کنید، سیم ها و ترمینال ورودی را بررسی و چک کنید اگر دچار سوختگی نبود میزان رسانندگی المنت را چک کنید اگر المنت ها سوخته باشند باید تعمیر شوند اما اگر سالم باشند باید مشکل را در مدار مربوطه جستجو کرد.

ترموستات فر توکار:

ترموستات کنترل کننده دماست و برقی که به المنت ها می رسد را قطع و وصل میکند در پنل اصلی قرار دارد و کنترل کننده ی مستقیم المنت هاست، ترموستات معیوب باعث می‌شود که فر دمای کم و یا زیادی تولید کند.

فیوز :

برخی از فرها دارای چندین فیوز هستند بهتر است وقتی که فیوز پرید ابتدا المنت ها و اتصالات ، سیم کشی های فر را بررسی کنید سپس فیوز را تعویض کنید ، دقت کنید برای تعویض فیوز باید شدت جریان یکی باشد.

سنسور دما:

سنسور دما ،نزدیک المنت های بالایی قرار دارد که اگر خراب باشند اختلال در  نمایش ایجاد می کنند، اگر حس میکنید که سنسور دما معیوب است میزان مقاومت آن را با یک مولتی متر اندازه گیری کنید.

برد الکترونیکی :

فر های مدرن دارای سیستم برد الکترونیکی هستند که وظیفه آنها کنترل خاموش و روشن کردن المنت ها بر اساس برنامه خاص است اگر خطای ایجاد شود و برد به صورت کامل روشن نشود مشکل از برق ورودی و یا اینکه خود برد مشکل فنی پیدا کرده است .

این مطالب را نیز ببینید!

انواع عیوب مایکروفر و مایکروویو و سولاردام و رفع عیب ها

بررسی عیب های مایکروویو و مایکروفرها مایکروفر یکی از پر استفاده ترین لوازم خانگی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *