تعمیر فر اجاق گاز در منزل + 3 مشکل فر که در منزل قابل تعمیر هستند

تعمیر فر اجاق گاز در منزل

آیا فر شما گرم نمی شود و پخت یکنواختی ندارد؟ فر اجاق گاز شما بدرستی کار نمی کند و فکر می کنید که خراب شده است؟ این مشکلات ممکن است باعث فسروده شده و از کار افتادن فر شوند که باید خیلی سریع مشکل را تشخیص دهید و برای رفع آن تلاش کنید.

فر گازی مکانیسم ساده ای دارد و مانند دیگر لوازم خانگی ممکن است که دچار مشکل شود. قطعات فر ممکن است که در طول زمان شل شوند و یا از بین بروند، در آوردن و تعویض بعضی از این قطعات توسط خود شما ممکن است.

قبل از اینکه به این نتیجه برسید که وقت آن رسیده است با یک تعمیرکار فر تماس برقرار کنید یا یک فر جدید بخرید، باید بررسی کنید و مطمئن شوید که یکی از سه مشکل عمومی برای دستگاه فر شما پیش نیامده باشد تا شاید بتوانید خودتان آن را تعمیر کنید.

فر گرم نمی‌شود مشکل چیست؟

چنانچه فر احاق گاز به صورت کامل روشن نمی شود، یک مشکل اساسی وجود دارد. ولی چند دلیل ساده وجود دارد که می توانید متوجه شوید چرا این اتفاق افتاده است.

علت:‌ در فرهای گازی، جرقه‌زن معیوب است.

تعمیر:برای اینکه متوجه شوید که مشکل از لوله های گاز نمی باشد، می توانید یکی از اجاق های گاز را تست کنید و ببینید که آیا گاز می آید و جرفه ها کار می کنند. چنانچه دمایی را برای فر گازی تنظیم می کنید، باید صدای ضعیف کلیک که همراه صدای جرقه زن است را بشنوید.

چنانچه صدای اشتعال گاز را نمی شنوید و صدای کلیک متوقف می شود، فر را خاموش کنید و تعویض جرقه زن را بررسی کنید. این کار در مدل های مختلف فرق می کند، ولی معمولا فقط نیاز است که برق را قطع کنید، چند عدد پیچ را باز کنید، سیم جرقه زن را خارج کنید و جرقه زن جدید را متصل کنید و دوباره همه چیز را ببندید.

علت:‌ چنانچه فر شما برقی است، شبیه جرقه زن گاز، المنت های گرمایی ممکن است دچار شکستگی شوند یا به مرور فرسوده شوند. تشخیص این مشکل فقط با بررسی چشمی ممکن است و که اگر المنت های گرمایی قرمز بشوند.

تعمیر:چنانچه المنت کاملا سرخ نمی شود یا اصلا سرخ نمی شوند، زمان تعویض یک یا هر دوی آنها رسیده است. این کار را در چند دقیقه با یک المنت جدید و آچار می توانید انجام دهید. برقق را قطع کنید، پوشش ها را در آورید، پیچ های نگهدارنده المنت های گرمایی را باز کنید، المنت معیوب را در آورید و المنت های جدید را قرار دهید و پیچ ها را ببندید و پوشش ها را قرار بدهید.

 

گرما به دمای درست نمی‌رسد مشکل چیست؟

چنانچه متوجه شدید که غذا زمان زیادی برای پخت نیاز دارد یا به صورت نپخته از فر خارج می شود، شاید فر به دمای مورد نظر نرسیده است که چند دلیل دارد.

علت:‌ چنانچه سنسور دمای درون فر چنان که مورد نیاز است کار نکند، باعث می شود که فر تا دمای دلخواه شما گرم نشود. این از یک سنسور دمای معیوب یا سنسور دمایی که به دیواره فر متصل شده است ممکن است رخ بدهد.

تعمیر:‌ باید مطمئن شوید دمایی با دیواره در تماس نمی باشد، که این در دقت اندازه گیری درست تاثیر می گذارد. اگر این طور بود، آن را جابجا کنید تا تماسی نداشته باشد. اگر باز هم گرم کردن درست نبود، می توانید با یک اهم متر سنسور را بررسی کنید که آیا کار می کند. مقاومت سنسور باید با افزایش دمای درون فر زیاد شود. مانند المنت گرمایی یا جرقه زن گاز، خود شما می توانید سنسور را به آسانی عوض کنید، فقط نیاز است که سنسور جدید تهیه کنید.

علت:چنانچه باز هم گرما تا دمای مورد نیاز انجام نشد و شما المنت های گرمایی، جرقه زن گاز و سنسور دما را بررسی یا تعویض کرده اید، شاید نیاز به کالیبره کردن باشد.

تعمیر: برای امتحان دقت فر، شما به یک دماسنج مخصوص فر نیاز دارید. فر را تا دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید و دما را پس از 20 دقیقه و هر 20 دقیقه تا یک ساعت و نیم یا دو ساعت بخوانید. مجموع دماهای خوانده شده را به تعداد دفعات تقسیم کنید و ببینید که این میانگین چقدر به 180 درجه سانتی گراد نزدیک است. از این طریق می فهمید که چقدر باید درجه حرارت فر را تنظیم کنید.

 

پخت یکنواخت نیست مشکل چیست؟

اگر موقع تست متوجه شدید که بعضی از قسمت ها بیش از جاهای دیگر تست می شود، پخت فر شما یکنواخت نمی باشد. برای اینکه بهتر متوجه شوید، می توانید کیک و یا کباب کردن یک مرغ کامل را امتحان کنید.

علت:‌ شبیه به فری که روشن نمی شود یا به دمای مناسب نمی رسد، نخست باید شعله ها در فر گازی یا المنت های گرمایی در فر برقی و سنسود دماسنج را بررسی نمایید.

تعمیر:فر را گرم کنید و یک بررسی چشمی سریع برای اینکه ببینید شعله ها و یا المنت های حرارتی به صورت کامل سرخ می شوند انجام دهید و مقاومت سنسور دمایی را بررسی کنید که آیا با افزایش دمای فر بالا می رود. اگر آنها درست کار نکنند نیاز به تعویض دارند.

علت:‌ بعضی فرها به شکل متفاوتی می‌پزند، و شما باید طریقه‌ی استفاده آن‌ها را برای پخت و پز یاد بگیرید. همچنین، اگر فرتان به طور یکنواخت نمی‌پزد شاید لازم باشد که جای قفسه‌ها یا ظروف پخت و پز استفاده می‌کنید را تغییر دهید.

تعمیر: برای مثال، تابه‌های کیک‌پزی باید بازتابنده باشند، اگر در طول زمان سیاه شده‌اند، سعی کنید که با شستشوی صحیح آنها را تمیز کنید یا اصلا عوض کنید. همچنین، از نحوه‌ی پخت فر یادداشت بردارید و نحوه‌ی پخت‌تان را تنظیم کنید، مثل چرخاندن غذا هنگام پخت یا تنظیم ارتفاع قفسه‌ها برای غذاهای خاص.

 

توصیه ایمنی برای تعمیر فر

بیشتر اجاق و فرهای استفاده شده در ایران گازی هستند و به لحاظ ملاحظات ایمنی، توصیه می شود که در صورت برخورد با هر مشکلی از تعمیرکار حرفه ای دارای تخصص در زمینه اجاق گاز و فر برای تعمیرات اساسی اقدام نمایید تا با خیالی راحت بتوانید از اجاق گاز یا فر خود استفاده کنید.

چنانچه به دنبال تعمیرکار فر اجاق گاز در اهواز هستید با من در تماس باشید.

این مطالب را نیز ببینید!

دلیل و علت کم بودن شعله اجاق گاز صفحه ای و فرگاز و فر توکار چیست؟

دلیل و علت کم بودن شعله اجاق گاز صفحه ای و فرگاز و فر توکار …

2 دیدگاه‌ها

  1. ممنون بابت این مطلب. استفاده کردیم و تونستیم به کمک شما حل کنیم مشکل رو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *