دلیل و علت خاموش شدن شعله اجاق گاز، فرگاز ، گاز رومیزی و گاز صفحه ای

دلایل نماندن شعله های گاز

 

علت خاموش شدن شعله گاز چیست؟

دلایلی از قبیل خرابی ترموکوپل و مسدود شدن سوزن و ژیگلر و خرابی بوبین و یا خرابی سرشعله و دیگر موارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. شاید شما هم با مشکل روشن نماندن یا خاموش شدن شعله گاز بعد از مدتی رو به رو شوید. اجاق گاز قلب تپنده یک آشپزخانه محسوب میشود، به این ترتیب اگر در عملکرد آن هرگونه مشکلی به وجود بیاید، بخش زیادی از فعالیت هایی که در آشپزخانه انجام میشود با مشکل رو به رو خواهد شد. از متداول ترین و آزار دهنده ترین مشکلاتی که ممکن است در آشپزخانه با آن رو به رو شوید، خاموش شدن شعله اجاق گاز میباشد. این اتفاق ممکن است در اثر سهل انگاری در نگهداری اجاق گاز یا استفاده نادرست مصرف کنندگان از آن اتفاق بیافتد. شما میتوانید دلیل آن را در نقص سیستم اجاق گاز، محل قرارگیری نامناسب، نداشتن استاندارد های لازم یا مشکلاتی پیش پا افتاده مثل باقی ماندن مواد غذایی در قسمت های مختلف آن باشد. هریک از این مشکلات باعث میشود تا آشپزی برای شما کاری سخت و عذاب آور باشد. مخصوصا در موقعیت هایی که برای پخت و پز و انجام کارهایی ساده مثل دم کردن چایی عجله هم داشته باشید. در صورت وجود چنینی مشکلاتی در ادامه همراه ما باشید تا دلایل خاموش شدن شعله گاز را برسی کنیم.

علت خاموش شدن شعله گاز بعد از چند ثانیه

در بعضی مواقع شعله گاز به خوبی کار نکرده و روشن نمیشود یا به محض رها کردن پیچ گاز، شاهد خاموش شدن شعله گاز خواهید بود. دلایل متعددی در به وجود آمدن این مشکلات نقش دارند که در ادامه به برسی آنها میپردازیم.

مسدود شدن نازل یا جت گاز

نازل گاز که به اسم جت گاز هم شناخته میشود، از دلایل مهم خاموش شدن شعله گاز بعد از گذشت لحظاتی میباشد. جت گاز به دلایل مختلفی مسدود میشود از جمله آن میشود به ریختن مایعاتی مثل شیر، آب و … در زمان گرم کردن و ریختن مواد غذایی در هنگام پخت و پز روی شعله اشاره کرد. این مایعات و مواد غذایی که روی شعله میریزند به بخش داخلی آن یعنی قسمتی که جت گاز قرار دارد، میروند. حتی ممکن است در هنگام تمیز کردن گاز با مواد شوینده، قسمتی از این کف و آب به سمت نازل برود. اینها مواردی هستند که باعث مسدود شدن جت های گاز میشوند. در صورتی که جت گاز مسدود باشد، وقتی که گاز را روشن میکنید، فقط یک جرقه معمولی زده میشود ولی مشعل در گاز به وجود نمی آید. به این ترتیب در صورتی که پیچ گاز را رها کنید، شعله گاز خاموش میشود.

درپوش شعله و تاج مشعل را برای دستیابی به جت گاز و از بین بردن انسداد آن بردارید. از یک مسواک معمولی هم میشود برای تمیز کردن آن استفاده کرد. در صورتی که نازل بیش از حد مسدود شده باشد، میتوانید برای رفع مسدودی، از یک سوزن ظریف استفاده کنید. توجه داشته باشید که سوراخ نازل را هنگام باز کردن انسداد بزرگ نکنید، قطر این جت ها بسیار دقیق بوده و هرگونه بی دقتی در انجام این کار میتواند تعویض کلی قطعه را در پی داشته باشد.

خراب بودن ترموکوپل

در اکثر اجاق گازها، ترموکوپل به عنوان یک وسیله ایمنی وجود دارد. این قطعه باعث میشود که شعله به صورت کامل روی سنگ تشکیل شود. در صورت خاموش شدن شعله، باعث متوقف شدن تماس آن با ترموکوپل شده و در نهایت به بسته شدن دریچه روی مشعل می انجامد. به این ترتیب در صورتی که بیشتر از ده ثانیه پیچ گاز را برای روشن شدن شعله فشار دهید، بعد از این که پیچ را رها کردید، شعله خاموش خواهد شد. این مورد احتمالا نشان دهنده این است که باید ترموکوپل را تعویض کنید. پس اول به برسی وضعیت میله کوچک کنار تاج بپردازید. اعوجاج نباید فرسوده و شکسته باشد و این قسمت باید دائما در تماس با شعله باشد. به صورت کلی در صورت بروز این عیب، ترموکوپل باید تعویض شود.

خراب بودن شیر گاز

از دیگر دلایل خاموش شدن شعله، میتواند خرابی پیچ گاز باشد. در این وضعیت هم اگر اول پیچ گاز را در موقعیت پایین قرار دهید، شعله بعد از رها کردن آن خاموش میشود. با استفاده از یک پیچ مخصوص تنظیم شعله، یعنی کم، متوسط و زیاد، میشود شیر هر حلقه را تنظیم کرد. به این ترتیب این امکان برای شما فراهم میشود که زمانی که دستگیره در حداقل موقعیت قرار دارد، سرعت جریان گاز را تنظیم کنید. یعنی همان تنظیمی که برای پخت غذا استفاده میشود و شعله در حداقل قرار دارد. اگر در هنگام موقعیت کم، جریان گاز بسیار ضعیف باشد، سیستم احتراق حلقه به خوبی کار نمیکند و ممکن است حتی کلا کار نکند. پس اطمینان حاصل کنید که پیچ کم شعله به خوبی تنظیم شده باشد. در جهت عقربه های ساعت باید شعله کاهش یابد و در خلاف جهت عقربه های ساعت، شعله افزایش یابد.

تنظیم نبودن جریان هوا

بیشتر اجاق گازهای قدیمی، مشعل هایی دارای طوقه هوا دارند. طوقه هوا این امکان را فراهم میکند که میزان مخلوط شدن گاز با هوا را تنظیم کنید. در صورتی که این طوقه خوب قرار نگرفته باشد، ممکن است جلوی مشتعل شدن شعله گاز شما را بگیرد. از دیگر کاربردهای این طوقه میتوان به تثبیت مخلوط مناسب هوا و گاز شعله اشاره کرد که جلوی دود کردن را میگیرد. پس برای این که شعله شما این ویژگی ها را داشته باشد، باید سرعت جریان هوا را به درستی تنظیم کنید. به این ترتیب راه حل ساده این مشکل، تغییر دادن طوقه هوا میباشد.

مسدود شدن دهانه های روی تاج مشعل

در بعض از مواقع مسدود شدن منافذ روی تاج مشعل سبب خاموش شدن شعله بعد از چند ثانیه میشود. همانطور که حتما میدانید، از طریق دهانه های تاج مشعل، شعله ای که برای پخت و پز مورد نیاز است، خارج میشود. در صورتی که این دهانه ها به وسیله کثیفی مثل چربی مسدود شده باشد، شعله عبور نکرده و اصطلاحا خفه میشود. این مشکل را میتوان به راحتی با یک ابزار نوک تیز مثل خلا دندان حل کرده و دهانه های مشعل را باز کرد. در صورتی که موفق نشدید، مجبور به تعویض کردن آنها میشوید.

آب رفتن به دهانه های روی تاج مشعل

بعضی وقت ها هنگامی که تاج مشعل را تنظیم میکنید، آبی که روی آن ریخته میشود، باعث مرطوب شدن آن تا چند ساعت خواهد شد. به احتمال زیاد در این صورت، هنوز در دهانه آن آب وجود دارد و این همان مشکلی است که باعث روشن نشدن حلقه میشود. البته حل کردن آن هم آسان میباشد. برای برگشتن به حالت عادی، کافی است تاج مشعل را خشک کنید.

شمع شکسته یا شکافته شده

شمعی که در اجاق گازها به کار میروند، معمولا از یک تکه فلز و سرامیک ساخته شده اند. جرقه ها توسط این سنگ های سرامیکی تولید میشود که شعله را شعله ور میکند. اگر این جرقه در کنار مشعل نباشد، شعله ای هم در کار نخواهد بود. در صورت شکسته شدن یا ذوب شمع، جرقه یا خیلی ضعیف است یا اصلا تولید نمیشود و یا در مکان مناسب به وجود نمی آید. پس شمع خراب گاز را روشن نمیکند و شما باید به برسی وضعیت آن بپردازید. ببینید آثاری از ترک یا شکاف و یا خرد شدن سرامیک ها پیدا میکنید یا خیر. در صورت وجود هر یک از این مشکلات، برای دوباره درست کار کردن رینگ، باید شمع را تعویض کنید.

کار نکردن مولد جرقه

کار مولد جرقه برق این است که از سنگ سرامیکی جرقه خارج شده و گاز روشن شود. در صورت کار نکردن مولد جرقه، هیچ کدام از شمع ها جرقه تولید نکرده و شعله ای ایجاد نخواهد شد. پس این مشکل همه رینگ ها را تحت تاثیر قرار میدهد. کل ژنراتور جرقه را برای حل این مشکل باید تعویض کرد، چون که برای پیدا کردن علت دقیق مشکل نمیتوانید آنها را باز کنید.

وجود هوا در شلنگ یا لوله گاز

اگر حلقه های روی گاز بعد از عوض کردن محفظه گاز یا شلنگ کار نکردند یا ممکن است بعد از اسباب کشی، درون شلنگ و لوله هوا وجود داشته باشد. این هوای اضافی جلوی شعله ور شدن شعله را گرفته و باعث خاموش شدن شعله گاز میشود. پس شلنگ و لوله های را تمیز کنید. برای این کار بزرگ ترین حلقه گاز را روشن کرده و چند ثانیه صبر کنید. بعد از این که هوا از شلنگ و لوله ها خارج شد، با روشن کردن کوچک ترین حلقه آن را تست کنید. اگر در حین انجام پاک سازی، بوی گاز زیاد شد، پیچ گاز را سریعا ببندید.

فعال شدن قطع کن ایمنی روی رگولاتور فشار

در داخل محفظه گاز تنظیم کننده های فشار قرار دارند که در زمان خروج از محفظه و ورود به شلنگ، فشار گاز را کم میکنند. تنظیم کننده های فشار امروزی، یک ایمنی دارد که در صورت قطع کردن گاز و کنده شدن و پاره شدن ناگهانی شلنگ، مثل مواقعی که اجاق گاز با فشار حرکت کند، وظیفه جلوگیری از بروز حوادث را دارد. پس اجاق گازهایی که این سیستم را دارند، با هر بار تعویض محفظه یا بسته و باز شدن شیر، برای خارج کردن آنها از حالت ایمنی، بسته به نوع گاز شما، باید اهرمی را حرکت داده یا دکمه ای را فشار دهید تا از حالت ایمنی خارج شوید.

این مطالب را نیز ببینید!

انواع عیوب اجاق گاز صفحه ای و رفع عیوب

انواع عیوب گاز صحفه ای فرگاز و رفع آنها طی سالیان گذشته اجاق گازها فرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *